موضوع: "اخلاقی"

دعا و آثار آن در زندگی انسانها

نوشته شده توسطمرادی 21ام مرداد, 1395

دعا نشانه  نیاز بنده به معبود است وباعث میشود انسان نسبت به خداوند خشوع کند وبداند بی نیاز حقیقی اوست و  جز به درگاه خدا نیازش را به در خانه ای نبرد.

دعا از یک سو انسان را به شناخت پروردگار که برترین سرمایه ی هر انسانی است دعوت می کند و از سوی دیگر باعث می شود که خود را نیازمند او ببیند، و در برابرش خضوع کند و از طرف دیگر نعمت های ا را ببیند و به او عشق ورزد و با او رابطه بر قرار کند و بداند که استجابت دعاها بی قید و شرط نیست و به او اعتماد به نفس می بخشد و امیدوار می سازد و او را وادار به کوشش و فعالیت بیشتری می نماید.

برای همین است که علی بن موسی الرضا بهترین سلاح در زندگی هر انسانی را دعا میدانند و همیشه به اصحاب خود می فرمودند:

«بر شما باد به‌ اسلحه‌پيامبران‌ ، گفته‌ شد : اسلحه‌ پيامبران‌ چيست‌ ؟ فرمود : دعا. »(اصول کافی،ج 4،ص 214)

ادامه »

برخورد رئوفانه و آثار آن

نوشته شده توسطمرادی 21ام مرداد, 1395

 

نحوه برخورد رهبر انقلاب با دختر و پسر جوان در کوه

یکی از محافظان مقام معظم رهبری (مدّظلّه) در خاطره ای گفت: یک روز که مقام معظم رهبری به کوههای اطراف تهران برای کوه پیمایی رفته بودند، با دختر و پسری دانشجو برخورد می کنند که به لحاظ ظاهری وضع نامناسبی داشتند.
آنها به یک باره در مقابل گروه ما قرار گرفتند و فرصت جمع و جور کردن و رسیدگی به وضع ظاهری خودشان نداشتند از رفتار آنها مشخص بود که خیلی ترسیده بودند و اینگونه به نظر می رسید که آنها تصور می کردند که الآن آقا دستور دستگیری آنها را فوراً صادر خواهد کرد. ولی برخلاف تصور آنها آقا با آنها سلام و علیک گرمی کرد و پرسید که شما زن و شوهر هستید؟ (البته آقا می دانست)؛ آن پسر وقتی با خلق زیبای آقا مواحه شد، واقعیت را گفت؛ و جواب داد خیر! من و این دختر دوست هستیم.
آقا ابتدا در باره ورزش و مزایای آن با آنها صحبت کرد و بعد فرمود: بد نیست صیغه محرمیتی هم در میان شما برقرار شود و شما با هم ازدواج کنید. آقا به آنها پیشنهاد داد که اگر مایل بودید در فلان تاریخ بیائید، و من هم آمادگی دارم که شخصا خطبه عقد شما را بخوانم. آن دو خدا حافظی کردند و طبق قرار همراه خانواده خود در همان تاریخ به محضر ایشان رسیدند .
آقا هم خطبه عقد آن دو را جاری کردند. با برخورد کریمانه ایشان این دو جوان مسیر زندگی خود را تغییر دادند آن دختر غیر محجبه به یک دختر محجبه و معنوی و آن پسر دانشجو هم به یک جوان مذهبی مبدل شدند.


منبع: نشریه ماه تمام ،شماره ۳،ص۱۷

گردآورنده : آرزو شریعتی

 

 

چرا حکومت اسلامی؟

نوشته شده توسطمرادی 20ام مرداد, 1395

 

سخنرانی امام خمینی ره در تاریخ 29/تیر/1358 را مطالعه می کردم که فرمودند:

«اگر می خواهید که آزاد باشید، اگر می خواهید که کشور مال خودتان باشد، بیایید زیر پرچم اسلام و اِعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَميعاً وَ لا تَفَرَّقُوا، امر خدا را اطاعت کنید و از آنچه نهی فرموده است، پرهیز کنید.» (صحیفه امام خمینی ره، ج9، ص129)

توجهم به اعتصموا حبل الله جلب شد چه طرح و هدف عالی ای در این نکته نهفته است قوانین الهی در قرآن و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مجری این طرح برای اینکه مردم متفرق نشوند و به ریسمان الهی که اهل بیت علیهم السلام و قرآن هستند چنگ بزنند برنامه ای  زیبا خلق شد: 

  خداوند در کنار فرستادن قوانین الهی و احکام شرع، با فرستادن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله  حکومت را مستقر کرد وپیامبر اکرم صلی الله علیه و آله برای استمرار دستگاه اجرایی و ادارۀ امور مسلمین به فرمان الهی حضرت علی علیه السلام را جانشین خود در ادارۀ جامعه قرار دادند و پس از ایشان، ائمه معصومین علیهم السلام عهده دار این سمت بوده اند. بدیهی است که ضرورت تشکیل حکومت و اجرای احکام، منحصر و محدود به زمان آن حضرت نیست و این ضرورت تا ابد ادامه دارد.

 اینجا بود که فهمیدم چرا امام خمینی ره در مورد تشکیل حکومت به این نکته اشاره کرده و می فرمایند: «فقها به صورت گروهی یا فردی باید به تشکیل حکومت گمارند. این امر اگر برای کسی امکان داشته باشد، واجب عینی است وگر نه واجب کفایی است. پس اگر فقیهی به پا خاست و تشکیل حکومت داد، همان ولایتی را که رسول اکرم صلی الله علیه و آله در امر اداره جامعه داشت، دارا می باشد و بر همۀ مردم واجب است که از او اطاعت کنند.» (امام خمینی ره، ولایت فقیه، ص 17)

بله امام خمینی ره مرد عمل بودند و  به دنبال عمل به دستورات الهی،  ایشان با توجه به این روایت از امام کاظم علیه السلام که می فرمایند:«…الْمُؤْمِنِينَ الْفُقَهَاءَ حُصُونُ‏ الْإِسْلَامِ‏ كَحِصْنِ سُورِ الْمَدِينَةِ لَهَا؛ …مؤمنان فقيه دژهاى اسلامند، همچون دژهاى با روى شهر براى شهر.» ( اصول کافی، ج1، ص92) به وظیفه دینی خود عمل کرده و حکومتی را تشکیل دادند که به حکومت طاغوت پایان دادند و الان وظیفه ماست که به گوش نهادن به  فرمان ایشان مانع از نفوذ طاغوت و طاغوتیان به کشور اسلامی خود بشویم و وظیفه امروز ما در قبال حکومت ارزشمند اسلامیمان از نظر آن رهبر فقیه و عالم عبارت است از:  

ادامه »