موضوع: "اجتماعی"

چگونه فرزندانمان را تربیت کنیم که از راه راست منحرف نشوند؟

نوشته شده توسطمرادی 21ام مرداد, 1395

با کدام روش فرزندانمان را تربیت کنیم که از راه راست منحرف نشوند؟

1.بچه ها را کاملا آزاد می گذاریم وبه آنها امر ونهی نمی کنیم چون بچه ها باهوش هستند خوب وبد را تشخیص می دهند.  

2. به طور کلی هر کا ری که ممکن است باعث انحراف آنها شود ممنوع می کنیم. با این روش آینده آنها بیمه می شود. 

3.به صورت مداوم هوشمند ودقیق بر روی اعمال ورفتار فرزندانمان نظارت می کنیم تا دچار کمترین انحراف نشوند.   

در انتخاب روش عجله نکنید…

ادامه »

برخورد رئوفانه و آثار آن

نوشته شده توسطمرادی 21ام مرداد, 1395

 

نحوه برخورد رهبر انقلاب با دختر و پسر جوان در کوه

یکی از محافظان مقام معظم رهبری (مدّظلّه) در خاطره ای گفت: یک روز که مقام معظم رهبری به کوههای اطراف تهران برای کوه پیمایی رفته بودند، با دختر و پسری دانشجو برخورد می کنند که به لحاظ ظاهری وضع نامناسبی داشتند.
آنها به یک باره در مقابل گروه ما قرار گرفتند و فرصت جمع و جور کردن و رسیدگی به وضع ظاهری خودشان نداشتند از رفتار آنها مشخص بود که خیلی ترسیده بودند و اینگونه به نظر می رسید که آنها تصور می کردند که الآن آقا دستور دستگیری آنها را فوراً صادر خواهد کرد. ولی برخلاف تصور آنها آقا با آنها سلام و علیک گرمی کرد و پرسید که شما زن و شوهر هستید؟ (البته آقا می دانست)؛ آن پسر وقتی با خلق زیبای آقا مواحه شد، واقعیت را گفت؛ و جواب داد خیر! من و این دختر دوست هستیم.
آقا ابتدا در باره ورزش و مزایای آن با آنها صحبت کرد و بعد فرمود: بد نیست صیغه محرمیتی هم در میان شما برقرار شود و شما با هم ازدواج کنید. آقا به آنها پیشنهاد داد که اگر مایل بودید در فلان تاریخ بیائید، و من هم آمادگی دارم که شخصا خطبه عقد شما را بخوانم. آن دو خدا حافظی کردند و طبق قرار همراه خانواده خود در همان تاریخ به محضر ایشان رسیدند .
آقا هم خطبه عقد آن دو را جاری کردند. با برخورد کریمانه ایشان این دو جوان مسیر زندگی خود را تغییر دادند آن دختر غیر محجبه به یک دختر محجبه و معنوی و آن پسر دانشجو هم به یک جوان مذهبی مبدل شدند.


منبع: نشریه ماه تمام ،شماره ۳،ص۱۷

گردآورنده : آرزو شریعتی

 

 

نگاهی به جایگاه دختران در خانواده و بررسی رابطه والدین و دختران

نوشته شده توسطمرادی 21ام مرداد, 1395

 

 

خانواده هسته نخستین جامعه و از عوامل اصلی در انتقال فرهنگ، اندیشه، اخلاق، آداب و رسوم و… از نسلی به نسل دیگر است.

در اسلام دختران به عنوان یکی از اعضای خانواده جایگاه ویژه ای دارند و دلیل آن ظرافت و لطافتی است که خداوند در وجود دختران قرار داده است و دختران خانواده همان مادران و همسران آینده هستند و باید در آینده نقش بسیار مهم تری به نام مادر را ایفا کنند. بنابر نگرش اسلامی بارزترین و والاترین نقشی که در کلام وحیانی قرآن برای زنان ترسیم و مورد ستایش قرار گرفته شده نقش مادری و عهده داری تربیت فرزندان از سوی آنان است.

نقش های طبیعی سه گانه زنان:

زنان به حکم طبیعت و دستگاه آفرینش در سه نقش طبیعی ابراز وجود می کنند نقش دختری، نقش همسری و نقش مادری. از میان هر سه نقش آن چه شخصیت همسر و مادر آینده را ساخته و برای او سرنوشت ساز است نقش دختری است. بر همین اساس است که اسلام سفارش فراوانی بر ابراز محبت نسبت به دختران در خانواده دارد.

سخن قرآن از زن در نقش دختر خانواده به سه ساحت بر می گردد.

ادامه »

زیارت امام رضا و از بین بردن غم و اندوه

نوشته شده توسطمرادی 20ام مرداد, 1395

 

از جمله مشکلات بشر امروز، افسردگی و دل مردگی است، افسردگی و دل مردگی ای که نمی دانند از کجا آب می خورد راستش را بخواهید مردم بعضی وقت ها فکر می کنند چون خیلی گرفتارند به خدا نمی رسند اما حقیقت این است چون به خدا نمی رسند خیلی گرفتارند. و برای رفع این گرفتاری و غم و اندوه به کارهای مختلفی از جمله روی اوردن به مواد مخدر در شکل های مختلف آن، گذراندن قسمتی از عمر خود را به خوش گذرانی پرداختن و… می پردازند. همه این کارها برای کاستن از این کسالت روحی است که فایده ای نداشته و حتی کار را بدتر می کند.

در آموزه های اسلامی چه آموزه هایی که از قران استفاده می شود و چه آموزه هایی که از روایات به دست می آید توجه به خدا و هر انچه در ارتباط با خدا می باشد باعث آرامش و شادابی می گردد.

امام باقر(ع) از قول پیامبر اسلام(ص) نقل می کند که پیامبر(ص) فرمودند:« به زودی پاره ای از تن من( کنایه از فرزند و عزیز پیامبر(ص) امام رضا(ع) است) در شهر خراسان دفن می شود، هیچ غم زده و دل افسرده ای نیست که او را زیارت کند، الا اینکه خداوند حزن و اندوه وی را از بین ببرد و هیچ گناهکاری نیست که او را در خراسان زیارت کند الا اینکه خداوند گناهش را ببخشد[1].

…………….

1- من لا یحضره الفقیه، ج2، ص349.1

 

گردآورندگان ،: بی بی زهرا میرفخرالدین - آرزو شریعتی

 

 

مقابله با جنگ نرم

نوشته شده توسطمرادی 20ام مرداد, 1395

جوامع غربی حضرت مریم را به عنوان الگو نمی بینند بلکه به عنوان موجودی مقدس و آسمانی می پندارند که زمینی ها نمی توانند به ایشان تأسی جویند.

البته این فرهنگ را برای زنان و دختران آن جوامع ساخته اند تا به اهداف سیاسی و شهوانی خود برسند اما در جامعه اسلامی ما بانوانی چون حضرت مریم- حضرت معصومه(س) و… به عنوان الگوهای والایی برای زنان و دختران ما هستند. زنان بخصوص دختران جامعه ما برای دستیابی به توانمندیهای فکری و اندیشه ورزی نیازمند داشتن نگاهی والا به امور دارند که بانوی مکرم اسلام حضرت فاطمه معصومه این شاخصه را در وجودشان دارند.

حضرت فاطمه معصومه از نظر علمی- عملی و رفتاری جایگاه ارزشمندی دارند که این داستان حکایت از این جایگاه علمی حضرت معصومه(س) دارد.

داستان از این قرار است: روزی جمعی از شیعیان به قصد دیدار حضرت موسی بن جعفرو طرح پرسش هایی به منزل آن حضرت رفتند لیکن این امام همام در مسافرت بودند، این افراد پرسش های خود را به صورت مکتوب به حضرت معصومه تحویل دادند و رفتند روز بعد که می خواستند از مدینه به سوی وطن خود برگردند مجددا مراجعه کردند لیکن حضرت هنوز از مسافرت برنگشته بودند لذا نظر به اینکه ناگزیر به بازگشت بودند پرسش های خود را مطالبه کردند تا در سفر بعدی از حضرت بپرسند ولی حضرت معصومه(س) پاسخ پرسش ها را نوشت و به آن ها داد.

آن افراد در راه با حضرت موسی بن جعفر مواجه شدند داستان را به حضرت عرض کردند حضرت فرمود: آن نوشته را به من بدهید چون پرسش ها و پاسخ ها را مطالعه نمودند و همه را صحیح دیدند سه بار فرمودند: « پدرش به قربان چنین دختری باد.»

چه خوب است که دختران جامعه ما به جای پذیرش القای فرهنگ غرب در این زمینه، حضرت فاطمه معصومه را که دختری نمونه بودند را به عنوان الگوی خود انتخاب کرده و در راستای رفتار و عمل ایشان گام بردارند.

 

گردآورندگان ،: بی بی زهرا میرفخرالدین - آرزو شریعتی